Majors: Masters, US PGA og kvinderne

Her kaster vi et blik på de to sidste af herrernes majors og kvindernes største turneringer.

Masters

The Masters Tournament – eller bare Masters – er den eneste af de fire majors, der spilles på den samme bane hvert år. Det foregår altid i april måned på den legendariske bane Augusta National, der er anlagt i en gammel frugtplantage i Georgia. Turneringen er den yngste af de fire majors og har samtidig det mindste felt af alle. Men det betyder bestemt ikke, at den har mindre status. Det skyldes ikke mindst de mange traditioner, der er forbundet med Masters. Vinderen får altid en grøn jakke som bevis på sejren. En jakke, der samtidig giver status som æresmedlem af den meget private klub, der anses som en af de mest lukkede i hele verden. I 2018 var det amerikaneren Patrick Reed, der fik sin første grønne jakke. Flest sejre har Jack Nicklaus med seks – efterfulgt af Arnold Palmer og Tiger Woods med hver fire.

US PGA Championship

I manges mening den mindst prestigefyldte af de fire, men US PGA har stadig et trofæ, som alle professionelle golfspillere sukker efter at få hjem på kaminhylden. Amerikaneren Justin Thomas løftede Wanamaker-trofæet i 2018, og i 2005 var Thomas Bjørn tæt på her også, da han blev nummer to efter amerikaneren Phil Mickelson.

“Den femte major”

Der findes kun fire majors hos herrerne, men der er dog en turnering, som har tiltusket sig status som “den femte major”. Det er The Players Championship, der hvert år spilles på Sawgrass i Florida. Banen er berømt for sit 17. hul, hvor green er en ø, og hvor der altid er basis for masser af drama.

Kvindernes håndfuld

Kvinderne har fem majors, hvoraf de tre spilles i USA og to i Europa:

USA: ANA Inspiration, U.S. Women’s Open og Women’s PGA Championship

Europa: Women’s British Open og The Evian Championship

Kvindernes majors har aldrig været helt så huggede i sten som på herresiden, og det var først i 2013 at Evian Championship fik status som majorturnering.