Udstyr for milliarder

Der er sket meget, siden skotterne for alvor begyndte at baske til boldene i tidernes morgen. Da spillet tog form for 500 år siden var køllerne udelukkende lavet af træ, mens de håndlavede bolde bestod af læder, som var proppet med ”en hatfuld” fjer. I dag laves køllehoveder og skafter af materialer som stål, titanium og grafit, mens boldene har undergået en rivende udvikling og i dag produceres af flere lag af kunstige materialer.

Udstyrsbrancen er i dag en milliardforretning, hvor de forskellige producenter smider mange midler efter at forny udstyret med hjælp fra de nyeste teknologier og materialer.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Allied Market Research var den samlede værdi af udstyrsmarkedets 8,15 milliarder dollars i 2016, og det forventes, at værdien stiger til 9,7 milliarder dollars i 2023.

Den kolossale business hjælpes godt på vej af det faktum, at golf er en verdensomspændende sport, men også af, at golfspillere er notorisk kendte for at gå op i udstyr – og derfor ofte skifter køller, sko og bolde ud i håbet om at forbedre sig.

Køller (der bruges som fællesbetegnelse for både køller og jern) er klart det område, hvor omsætningen er størst, og der findes nogle meget store spillere på markedet, som bruger millioner af kroner på at udvikle nye teknologier, der skal give dem det næste store “must have”. De tre største producenter er Acushnet, der råder over mærker som bl.a. Titleist og, Footjoy) Callaway og Nike.

Nike var en forholdsvis “ny dreng i udstyrsklassen” og fik blandt andet via sponsorater af stjerner som Tiger Woods og Rory McIlroy godt fat i markedet. i 2016 stoppede Nike Golf dog med at fremstille køller, jern og bolde for i stedet at hellige sig golftøj og golfsko.